8 Ocak 2015 Perşembe

GRUPLANDIRMA AKTİVİTESİ

Çocuklarda doğal olarak düzen duygusu ve birşeyleri sıralama gruplandırma isteği vardır.  Bu nedenle gruplandırma aktiviteleri çocukların genelde dikkatini çekiyor. Hatta bir çoğu hiç öğretilmeksizin kendisi eşleme, gruplandırma yapabiliyor. Montessori'de herşey bir düzen içerisinde ve kategorilerine ayrılarak sıralanır. Bu da çocukların doğal olarak getirdikleri düzen duygusuna hitap etmektedir. Çocukların doğasına saygı duyan bir yöntem olarak Montessori'de buna çok önem verilmesi gayet doğaldır.

Gruplandırma bir matematiğe başlangıç becerisidir. Erken dönemde sayıları öğrenmesi, sayı sayması önemli gibi görülebilir; ancak gruplandırma aktiviteleri erken dönemde çok daha önemlidir. Çocuklar benzer ve farklı şeyleri sınıflandırarak ve onları ait oldukları yere koyarak ,belirli gruplar halinde organize etmeyi öğrenirler.  Bu şekilde herşeyi kategorize etme , mantıksal düşünme ve matematik kavramlarının öğrenilmesinde son derece önemlidir. Günlük hayatta sık sık gruplandırma yapıyoruz ve her yerde karşımıza çıkıyor. Mutfakta, salonda, çocuk odd7asında herşey bir gruba aittir. Zaten bir gruba ekleyemediğimiz şeyler dağınıklık olarak karşımıza çıkmaktadır:) Yapılan çalışmalar göstermiştir ki ; zıtlıkları karşılaştırma, gruplama, sıralamayı iyi yapan çocuklar ilerde matematikte de başarılı oluyorlar.

Montessori yönteminde kullanılan duyusal materyaller tek bir özelliği ön plana çıkararak, hem çocuğun o özelliği bütünüyle algılaması hem de düzen içerisinde sıralama oluşturmasını sağlar. Pembe kule her zaman yerinde ve kurulu durur, bir materyal tek bir renktedir. Yani pembe kulenin hepsinin pembe olması bütün olarak algılamayı kolaylaştırır. Diğer bütün materyaller de gruplandırılmış şekilde yerinde durur. Siz de eğer bir kavram öğretmek istiyorsanız; hazırladığınız materyal sadece o kavrama ait olsun, diğer değişkenleri başlangıçta kullanmayın. İlerde zorlaştırmak adına bir kaç özelliğe göre gruplandırma yaptırabilirsiniz.

Bugün yaptuğımız gruplandırma aktivitesinde sürpriz yumurta kutularını kullandım. İçlerine çok sayıda değişik nesne koydum. bunları gruplandırmalarını istedim. Yumurta kutularını açarken de el kasları çalıştı.


Burda hayvanları  gruplandırdık. 

Burda farklı olanı bulduk.