7 Ocak 2015 Çarşamba

DOĞAL ÖĞRENME İÇİN EN İYİ 10 MONTESSORİ İLKESİ

Montessori'nin ana materyalleri olsun yada olmasın bu 10 ilke her okul öncesi çocuğunun doğal öğrenme ihtiyacını elimizdeki malzemelerle gidermemiz için gerekli olan ilkelerdir.

1. Bütün yaşlar için geçerli olan en önemli ilke ÇOCUĞUNUZU GÖZLEMLEYİN: Her çocuğun ilgileri ve ihtiyaçları farklıdır. Montessori'de öğrenmenin bireyselleşmesine vurgu yapılır. O halde çocuğumuzun ilgi ve ihtiyaçlarını gözlemleyerek ona göre bir öğrenme ortamı sunmalıyız.





Bir gün baktım ki kalemi tornavida gibi kullanıp kaloriferin havasını alıyor; hemen tornavida kullanmasını gerektiren bir materyal yaptık ( solda)


2. Öğrenme için HASSAS DÖNEMLERE ve çocuğumuzun EMİCİ ZİHNİNE dikkat edin , önem verin. Bu dönemleri kaçırmayın. Örneğin ikizlerden birisi bir gün kendi kendine renkleri eşleştirmeye başladı. Daha önce hiç yapmadığımız bir çalışmaydı. Demekki renk öğretimi için hassas dönemleri gelmişti. Bu dönemde öğrenmeye daha açık oluyorlar ve emici zihinleri faaliyete geçiyor. Nitekim o günden sonra hızlı bir şekilde renkleri öğrendiler.

3. Çocuğunuzun güvenliğinden  emin olun sürece iç ve dış ortamda keşfetmesi için onu ÖZGÜR BIRAKIN. Çocukların özellikle 0-3 yaş arasında kaslarının gelişimi için geniş mekanlara ihtiyacı vardır. 


4. ELLERİNİ KULLANMASI için çocuğunuza sık sık fırsatlar sunun. Okul öncesi dönem somut dönemdir. Çocuğun eline veremediğiniz birşeyi aklına koyamazsınız:)

Sarımsak soyma ince motor becerileri için oldukça iyi bir etkinlik.


5. Okul öncesi dönemde GÜNLÜK YAŞAM BECERİLERİ ve DUYUSAL ETKİNLİKLERE ağırlık verin. Kendisinin ve yaşadığı yerin bakımı-temizliği, hareket kontrolü ve koordinasyonu, düzeni öğrenmesi ve bağımsızlaşması günlük yaşam becerileri ile gerçekleşir. Duyusal etkinlikler ise duyuların hassaslaşmasını ve böylece öğrenmenin içselleşmesini sağlar. Bu etkinlikler dolaylı olarak akademik becerilere de hazırlar.

6. Çocuğa UYGUN ARAÇ - GEREÇ ve MALZEME  sağlayın. Kullandığı malzemeleri kolayca yerinden alabilmeli ve bu malzemelerin boyutu ve özelliği çocuğun kullanımına uygun olmalı.



Bu raflarda; minik bir uzun saplı fırça, minik bir faraş ve fırça, minik püskürtme kabı, minik çiçek sulama kapları, minik çekçekler, maşa gibi aktarma malzemeleri ve çamaşır askılıkları var. Her şeyin minyatürünü arayıp buluyoruz.

7. ÇOCUĞUNUZUN ÇALIŞMA DÖNGÜSÜNÜ KESMEYİN. Bir işe konsantre olup çalışmaya başladıysa "aferin çok güzel yapıyorsun" gibi ödüller , ya da herhangi bir yönlendirme gereksizdir. Çalışmasını yapmaktan duyduğu içsel tatmin çocuk için yeterlidir. Dışsal ödüllere veya cezalara gerek yoktur.

8. Çocuğunuza sunduğunuz etkinlikleri DÜZENLİ  ve mümkün olduğunca İLGİ ÇEKİCİ  sunmaya özen gösterin. Düzenli sunulan etkinlikler çalışmaya güdüler, dikkati toplamasında yardımcı olur. (o yüzden ısrarla tepside ve açık raflarda sunuyoruz etkinlikleri)

9. Bir aktiviteyi nasıl yapacağını UYGULAMALI OLARAK GÖSTERİN. Çok fazla konuşmadan sadece sizin hareketlerinize odaklanmasını sağlayın. Siz hiç birşey göstermeden çocuğunuzun otomatik olarak bir aktiviteyi yapmasını beklemeyin.

10.Sunduğunuz aktivitenin tek bir özelliğe yönelik olduğundan emin olun. Örneğin renklerle ilgili bir etkinlikse şekilleri karıştırmayın. Sunduğunuz etkinliklerde hata kontrolünün olmasına dikkat edin. 

    Bu Montessori ilkelerini uyguladığınız takdirde çocuğunuz doğal yollarla birçok olumlu gelişme gösterecektir. Mutlu, kendine güvenen, bağımsız, öz-disiplinli çocuklar yetişecektir.