26 Aralık 2014 Cuma

KOKU TÜPLERİ İLE ÇALIŞMA

Montessori yönteminde duyu organlarının duyarlı hale getirilmesi büyük önem taşır. Çocuklar kendilerini çevreleyen dünyayı duyu organları yardımıyla algılar. Görürler, alırlar, koklarlar , tadına bakarlar, çıkardığı sesi işitirler ve nesne hakkında bilgi edinirler.  Montessori'ye göre ilk çocukluk dönemindeki eğitimin amacı çocuğu bilgilerle donatmak değil daha çok onun öğrenme arzusunu geliştirmektir. Bu amaçla çevresinde öğretim amaçlı materyaller kullanarak öğrenmesini gerçekleştirmektedir. Bu materyallerden biri de "koku tüpleri".
Burnumuzun  koklama hassasiyeti;  performansı  çok yüksek bir makineninkinden daha yüksektir. Bazen aldığımız bir koku bizi yıllar öncesine dair hatıralara, duygulara götürür. Bunun yanında geçici ve özneldir, sabit tutulamaz , zamanla değişebilir. Koklama alıştırmaları çocuğun  içinde yaşadığı dünyayı  daha bilinçli incelemesine ve kavramasına yardımcı olur .
Gelelim ev yapımı koku tüplerimize :) Otellerdeki şampuan şişelerini atmamış biriktirmiştim :) onların içini bir güzel yıkayıp içerisine pamuk yerleştirdim. Şişelerden birindeki pamuğa limon yağı, birisine gül yağı, diğerine de karanfil yağı damlattım. Limonu oldukça yoğun damlattım , gül ile karışmaması için. Her bir şişeden 2 tane hazırladım. Altlarını da aynı kokudaki şişeye aynı renk gelecek şekilde boyadım. Kapak altlarına aynı renk etiket de yapıştırılabilir. Bir strafora şişeler yerleşecek şekilde 3 delik açtım, diğer strafora da aynı şekilde.

1. Ev yapımı koku şişelerini bir tepsi içerisinde masaya  ( yada yere serdiğiniz bir paspasın üzerine )alalım. yanına kahve koyalım ki kokular birbirine karışmasın ;)  Çocuğumuzun burnu da temiz olsun:)

2. İlk olarak bir tanesinin kapağını açar ve koklar, onu tepsinin önüne koyar.



3. Diğer tabakadan bir şişeyi açar ve koklar. ilkiyle aynı değilse sağa koyar. (kahve koklatmayı ihmal etmeyelim :))


4. Aynı tabakadan bir tane daha şişe alır, aynıysa kokusu ; İlk olarak koklayıp ortaya koyduğu şişeyle ikisini sol tarafa yerleştirir. Öndeki tabakadan bir şişe daha açarak koklar.


5. Böylelikle aynı olan kokular; eşleriyle birlikte sol tarafta yerini almış olur . :)


NOT: Gözü kapalı olarak da çalışılabilir. Başlangıçta 2 veya 3 tane ile başlayıp 6 'ya kadar çıkar. Koku eşlerini bulunca kokuları adlandırması istenir. 
Değişik şekillerde de yapılabilir. Şişelerdeki kokuları gerçek malzemelerin kokusuyla eşleştirmesi istenebilir. Limon yağı olan şişe ile limonu eşleştirmek gibi. 
Çocukların kokuları öğrenmesi için ayırt edici, belirgin kokuların olduğu bir keşif sepeti hazırlanabilir. 






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder